آگاهی معنایی و آگاهی دستوری در درک جملات توسط زبان آموزان انگلیسی

محمدرضا خاکسار؛ دکتر محمد صابر خاقانی نژاد

دوره 12، شماره 1 ، فروردین 1402، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22049/jalda.2024.28603.1543

چکیده
  این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و  دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان ­آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان­ آموز ایرانی از طریق نمونه­ گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف ...  بیشتر

بررسی میان رشته ای و پیکره-بنیاد مظاهر "بی طرفی علمی" در متون پژوهش های دانشگاهی

دکتر محمد صابر خاقانی نژاد؛ مریم آذریان؛ فاطمه جوانمردی

دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 119-140

https://doi.org/10.22049/jalda.2022.27325.1333

چکیده
  این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون  پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازه­های زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور،  متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای  بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به ...  بیشتر