محمدرضا خاکسار؛ دکتر محمد صابر خاقانی نژاد
چکیده
این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان آموز ایرانی از طریق نمونه گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف ...
بیشتر
این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر دانش نحوی و دانش معناشناسی در فهم جملات انگلیسی توسط زبان آموزان ایرانی در سطوح مختلف انجام شده است. یکصد و نود زبان آموز ایرانی از طریق نمونه گیری آسان در سه گروه مبتدی، متوسط، و پیشرفته جهت این مطالعه به کار گرفته شدند. جهت انجام مقایسه بین تأثیرات احتمالی دانش نحوی و معناشناسی بین سطوح مختلف زبان آموزان، پنج دسته جمله ساخته شدند: ۲۰ جمله غلط به لحاظ دستوری و درست به لحاظ معنایی، ۲۰ جمله غلط به لحاظ معنایی و درست به لحاظ دستوری، ۲۰ جمله درست هم به لحاظ معنایی وهم به لحاظ دستوری، ۲۰ جمله غلط هم به لحاظ معنایی و هم به لحاظ دستوری، و ۲۰ جمله دیریاب. به منظور بررسی عملکرد شرکت کنندگان نرم افزارخاصی به کار گرفته شد که هم تعداد پاسخهای صحیح و هم مدت زمان پاسخگویی به سوالات را مشخص میکرد. پس از پردازش دادهها مشخص شد که جملاتی که به لحاظ معنایی غلط بودند برای شرکت کنندگان آزمون سخت تر از دیگر جملات بوده است. همچنین یافته ها حاکی از آن بود که درک جملات غلط به لحاظ معنایی نسبت به جملات دیریاب دشوارتر بوده است. همچنین نتایج نشان داد که جملات غلط به لحاظ دستوری و جملات درست به لحاظ معنایی و دستوری آسانترین جملات برای درک شرکت کنندگان بودهاند. در نهایت با توجه به دادهها میتوان نتیجه گرفت که جملات غلط به لحاظ معنایی برای زبانآموزان تمام سطوح سخت ترین نوع جملات هستند.
دکتر محمد صابر خاقانی نژاد؛ مریم آذریان؛ فاطمه جوانمردی
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی نمودهای "بی طرفی علمی" در متون پژوهشهای دانشگاهی در رشته های مختلف و در بازههای زمانی مختلف انجام شده است. به همین منظور، متون دانشگاهی پیکره COCA (پیکره انگلیسی معاصر آمریکایی) از نظر فراوانی وقوع چهار شاخص زبانی افعال مجهول، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی به عنوان مضامین "بی طرفی علمی" در بازه زمانی 20 سال اخیرمورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که افعال مجهول به طور متفاوتی در نه رشته دانشگاهی به کار گرفته شده اند و استفاده از زبان غیر شخصی در علوم تجربی در مقایسه با علوم انسانی و اجتماعی بسیار متفاوت بوده است. علاوه بر این، یافته ها حاکی از آن بود که وقوع افعال مجهول در طول زمان در همه رشته های دانشگاهی به صورت چشمگیری کاهش یافته است. همچنین، استفاده از زبان غیر شخصی، نشانگرهای بیان نگرش وتلطیف کننده های زبانی در رشته های علوم و مهندسی احتمالاً به دلیل تمایل نویسندگان این رشته ها به قضاوت عینی تر وغیر شخصی تر وقوع بیشتری داشته است. به طور کلی نتایج بیانگر آن بودند که "بی طرفی علمی" به صورت پیوسته در متون پژوهشهای دانشگاهی افزایش یافته و این بدان معناست که اگرچه نویسندگان مقالات دانشگاهی تمایل کمتری به استفاده از افعلال مجهول داشته اند، آنها از زبان غیر شخصی وتلطیف کننده های زبانی در راستای پرهیز از بیان نظرات شخصی در سالهای اخیر بیشتر بهره برده اند.